Tomislav Oliver & Goran Nježić, w/ Joshua Hyde: Percées de Lumière (2023.)
Joël Lavoie & Guillaume Vallée: Champs Vagues (2023.)
Mark Fell & Rian Treanor: Crashing Into Bleaklow (2024.)
Pretprodaja ulaznica: Ulaznice za Večeri prostornog zvuka @ KONTEJNER, KONTEJNER, Zagreb | Od 29.10.2024. do 30.10.2024. | Entrio.hr
Krajem listopada KONTEJNER predstavlja dvije uzbudljive zvukovno izvedbene večeri posvećene spacijalizaciji zvuka. Pogram obuhvaća nastupe hrvatskih i inozemnih glazbenika_ca, skladatelja_ica i video umjetnika koji će izvesti svoje recentne višekanalne elektroničke i elektroakustičke kompozicije te audiovizualne performanse.
Dvodnevni program počinje nastupom producentice i glazbenice Ivone Eterović tonote; donosi prvo zagrebačko gostovanje jedne od značajnijih skladateljica i glazbenica, ali i predavačica iz područja prostorno-zvučnog stvaralaštva, Ji Youn Kang; zatim hrvatsku praizvedbu kompozicije Tomislava Olivera - njegova završnog rada na studijskom programu na IRCAM-u u Parizu - uz video Gorana Nježića i izvedbu saksofonista Joshue Hydea; slijedi audiovizualni performans kanadskog umjetnika zvuka Joëla Lavoiea i eksperimentalnog filmaša Guillaumea Valléea; a program završava nastupom Marka Fella i Riana Treanora koji će izvesti višekanalnu kompoziciju nastalu tijekom zajedničke rezidencije u INA GRM-u u Parizu.
Tomislav Oliver & Goran Nježić: Percées de Lumière (2023.)
Percées de Lumière je audiovizualni performans Tomislava Olivera (glazba) i Gorana Nježića (video) u izvedbi australskog saksofonista Joshue Hydea. Realiziran je kao Oliverov završni rad na studijskom programu Cursus na IRCAM-u u Parizu.
Skladba je nastala kao potraga za novim zvučnim potencijalima akustičnih instrumenata u kontekstu elektroničke glazbe, kompozicije i improvizacijske prakse. Istražujući (meta)mogućnosti akustičnih instrumenata u kontekstu novih izvedbenih potencijala, istraživanje se usmjerilo prema ispitivanju novih načina generiranja zvuka koji bi proizašli iz strukturnih svojstava samih instrumenata. Pod utjecajem no-input mixer tehnike u djelima umjetnika japanskog improvizatora Toshimarua Nakamure i hrvatsko-njemačkog skladatelja Marka Cicilianija, u fokusu djela je eksperimentiranje s fenomenom feedbacka i načinom na koji on funkcionira u odnosu na različita svojstva, kao npr. „arhitekture i prostore“ puhačkih instrumenata. Korištenjem rezonantne kutije saksofona kao generatora zvuka, instrument se rekontekstualizira kao modularni prostor za feedback i tako nadilazi svoju primarnu funkciju i imanentni zvukovni idiom.
Kao hommage Gordonu Mattu-Clarku, djelo istražuje snagu neprimjetnog i ulogu vizualnog u auditivnom prostoru, kroz poetiku feedbacka i delikatnu tišinu buke.
Joël Lavoie & Guillaume Vallée: Champs Vagues (2023.)
Champs Vagues je audiovizualni performans glazbenika i umjetnika zvuka Joëla Lavoiea i eksperimentalnog filmskog/video umjetnika Guillaumea Valléea.
U brojnim područjima svijeta, industrijski kompleksi imaju značajnu ulogu u urbanom i ruralnom životu. Svojom kompleksnom i masivnom infrastrukturom, oni nas previđaju zauzimajući naše vizualne i zvučne prostore. Ipak, imamo recipročan odnos s njima jer zauzimaju središnji dio proizvodnog ciklusa, a ponekad čak omogućuju funkcioniranje cijele zajednice. Još uvijek se te opore građevine i njihov opresivni dojam doživljavaju kao smetnja za krajolik, bez ikakvih estetskih kvaliteta, kao nužnost u čijoj konstituciji ili postavljanju nismo sudjelovali. S Champs Vagues umjetnici predlažu publici da preispita svoj pogled prema ovom infrastrukturnom krajoliku, naglašavajući njegovu estetsku ljepotu poetskim i kontemplativnim iskustvom.
Performans se razvija kroz fluidnu transformaciju oštrog industrijskog krajolika u apstrakciju koja mijenja oblik i poboljšava njegova dinamička svojstva. Zvučni materijal sastoji se od terenskih snimaka raznih strojeva i scena industrijskih radnika koji su orkestrirani i izvođeni u stvarnom vremenu. Uz minimalnu intervenciju kako bi njihovo djelovanje ostalo netaknuto i umjesto toga naglasila njihova privremenost u poboljšanju nekih svojstava poput tona i visine tona raznim manipulacijama. Upravo ova minimalistička intervencija u zvuku prenosi taj osjećaj odstupanja od brutalističke prirode strojnog zvučnog krajolika do uzvišenih čuda uma.
Vizualni elementi su rezultat hibridnog filmskog i video procesa koji koristi i analogne i digitalne tehnologije. Kombinacija industrijskih krajolika generiranih umjetnom inteligencijom, ručno procesiranih 16 mm traka, ručno oslikanih 35 mm traka i analognog videa gledatelju donosi novu vizualnu percepciju kroz oštre slike u kojima se pojavljuje kolorističan procvat. Ovo djelo je stalni dijalog između zvuka i slike, analognog i digitalnog, surovosti i ljepote.
Champs Vagues su naručili MUTEK Montréal i Avatar Center, a premijerno je izveden na 24. festivalu MUTEK u SAT-u (Society for Arts and Technology) u Montrealu.
Mark Fell & Rian Treanor: Crashing Into Bleaklow (2024.)
Višekanalna kompozicija Crashing Into Bleaklow kombinira umjetničku praksu Marka Fella i Riana Treanora i sadrži elektroničku kompoziciju, Max/MSP patcheve i modularnu sintezu. U dinamičnoj i uzbudljivoj izvedbi istražuju proširene ritmičke tehnike i algoritamske procese.
Rad je naručio INA GRM, u sklopu New Perspectives for Action, projekta Re-Imagine Europe, sufinanciranog od Europske unije. Nastao je tijekom umjetničke rezidencije u GRM-u i premijerno je prikazan na PRESENCES électronique INA GRM-a (Pariz) u ožujku 2024. godine.
Organizator: KONTEJNER | biro suvremene umjetničke prakse
Program i produkcija: Davorka Begović
Stručna suradnica na programu: Sunčica Ostoić
Tehnička realizacija: Miodrag Gladović, Jakov Habjan, Filip Pacak
Marketing: Jadrana Ćurković
Odnosi s javnošću i društvene mreže: Inesa Antić
Vizualni identitet: kuna zlatica
Fotografkinja: Sanja Bistričić Srića
Info pult: Kristina Novosel, Maja Perak
Asistentica u organizaciji: Nina Maštruko
Prijevoz: Josip Kornet
Večeri prostornog zvuka dio su programa Performansi u KONTEJNER-u, sufinanciranog sredstvima Grada Zagreba i Ministarstva kulture i medija.
Tomislav Oliver (HR)
Tomislav Oliver (Zagreb, Hrvatska) diplomirao je muzikologiju i kompoziciju na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a usavršavao se na Mozarteumu u Salzburgu, ESMUC-u u Barceloni i KUG-u u Grazu. Godine 2023. završio je IRCAM-ov Cursus program u Parizu. Dolazeći istovremeno sa suvremene akademske glazbene scene, ali i underground scene ekstremne elektronike i noisea, njegova glazba spaja različite žanrove. Sklada komornu, orkestralnu i elektroničku glazbu te glazbu za eksperimentalne filmove i suvremeni ples. Oliver predaje na Muzičkoj akademiji u Zagrebu (od 2018.) i djeluje kao umjetnički ravnatelj Muzičkog biennala Zagreb (od 2023.). Osnovao je ansambl za suvremenu glazbu NAE u kojem uživo izvodi elektroniku.
Goran Nježić (CH)
Goran Nježić (Wetzikon, Švicarska) diplomirao je na Akademiji primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci u klasi prof. Dalibora Martinisa. Nakon diplome nastavlja svoje djelovanje na regionalnoj nezavisnoj umjetničkoj sceni kao filmaš, umjetnik, producent i glazbenik, uz brojne zapažene izložbe, kratke filmove, video projekte i glazbene albume. Suosnivač je B.A.K.A. Productions, nezavisne producentske kuće i kolektiva posvećenog produkciji kratkih i dugometražnih eksperimentalnih i narativnih filmova. Surađuje s brojnim umjetnicima iz različitih područja umjetnosti.
Joshua Hyde (FR/AU)
Joshua Hyde je saksofonist, improvizator i skladatelj. Jedan od vodećih saksofonista svoje generacije, Joshua muziciranju pristupa neustrašivo, interpretirajući glazbu od renesanse do najekstremnije i najeksperimentalnije suvremene glazbe. Međunarodno priznat kao izvođač nove zapisane glazbe, član je ansambala za novu glazbu Elision (Melbourne), scapegoat (Montreal) i soundinitiative (Pariz). Joshua je gostujući saksofonist ansambla Musikfabrik (Köln) od 2011., a redovito ga pozivaju da nastupa s ansamblima Contrechamps (Ženeva), Intercontemporain (Pariz), Klangforum Wien (Beč) i Nadar (Antwerpen). Podjednako uspješan i kao improvizator, stvara glazbu koja graniči s jazzom, ambijentalnom glazbom i eksperimentalnom elektronikom, sa svojim električnim triom Replicant (s Primožem Sukičem, e-gitara i Benjaminom Soistierom, strojevi), akustičnim triom Vitrio (s Jaouenom Rudolfom, bubnjevi, i Massimom Pincom, bas), te u duetu s dugogodišnjim suradnikom Benom Careyem (sintesajzeri).
Joël Lavoie (CA)
Joël Lavoie je skladatelj, umjetnik zvuka i inženjer zvuka sa sjedištem u Montréalu/Tiohtá:ke, Kanada. Njegova zvukovna istraživanja plove uzburkanim morima individualne i kolektivne podsvijesti. Evocirajući teme uspomena, drugdje i introspekcije, potiče nas na preispitivanje našeg okruženja kroz spekulativne prizore i subjektivne temporalnosti. Koristeći uglavnom terenske snimke i generativnu sintezu, Lavoie izvlači muzikalnost ovih zvukovnih vremenskih okvira kako bi naglasio njihovu promjenjivu prirodu i kontekst, propitujući tako politiku i estetiku naseljenih prostora. Autor je performansa, instalacija i muzičkih izdanja. Godine 2023. dobio je nagradu Félix (ADISQ) za “Live sound of the year”. Njegovi samostalni i suradnički radovi predstavljani su i izvođeni diljem Amerike, Europe i Južne Koreje.
Guillaume Vallée (CA)
Eksperimentalni filmski redatelj i videoumjetnik Guillaume Vallée diplomirao je filmsku animaciju na Sveučilištu Concordia i magistrirao studijske umjetnosti - filmska produkcija. Uglavnom radi na filmu (Super8, 16mm, 35mm), na analognom videu (VHS, Hi8) i na video stereoskopskom videu (anagliph red/cyan). Njegovi audiovizualni performansi predstavljani su na mnoštvu festivala diljem Kanade, Sjedinjenih Država, Francuske, Italije, Japana i Austrije. Njegovi eksperimentalni filmovi i videa, koje distribuiraju Vidéographe, Light Cone, La Distributrice de films i Winnipeg Film Group, prikazani su na mnogim festivalima diljem svijeta.
Mark Fell (UK)
Mark Fell je multidisciplinarni umjetnik sa sjedištem u Rotherhamu (UK). Na Fellov rad utjecao je njegov interes za filozofiju tehnologije, kreativne procese i društveno-političke implikacije digitalnih sustava. Njegov je pristup često kritičan prema normativnim strukturama u umjetnosti i društvu te nastoji pronaći alternativne mogućnosti. Bavi se i edukacijom te je držao niz predavanja na institucijama diljem svijeta, na teme vezane uz zvuk, performativnost, digitalnu kulturu i tehnologiju.
Tijekom proteklih 30 godina Fellov je rad izrastao u značajan opus - od ranih elektroničkih i snimljenih radova, do instalacija, kritičkih tekstova, kustoskih projekata, edukativnih sustava i koreografskih izvedbi. Godine 2022. Fell je objavio knjigu „Struktura i sinteza, anatomija prakse“ za Urbanomic Press, spajajući različite smjerove svog filozofskog i političkog razmišljanja u analizu kreativne prakse. Fell je i dalje vodeća figura u suvremenoj umjetnosti i glazbi: izazivajući granice između disciplina i istražujući kulturni utjecaj novonastalih tehnologija.
Raznolikost i važnost Fellove prakse ogleda se u rasponu i opsegu institucija koje su predstavile njegova djela. Uključujući: Zaklada VAC Palazzo delle Zattere (Venecija), Nacionalni filmski arhiv Hong Konga, The Baltic (Gateshead), Museu d'Art Contemporani de Barcelona, La Casa Encendida (Madrid), Laboral (XIxon), Institut suvremene umjetnosti (London) ), The Serpentine (London), Victoria and Albert Museum (London), Whitechapel Gallery (London), The Institute of Contemporary Art (London), Barbican (London), Raven Row (London), Seville Biennale, The Australian Centre For Moving Image (Melbourne), Artists Space (NYC), Moma (NYC), Issue Project Room (NYC), Corcoran (DC), Curtis R. Priem Experimental Media and Performing Arts Center (NY), Lampo/Graham Foundation for Advanced Studies u Fine Arts (Chicago), Zentrum für Kunst und Medientechnologie (Karlsruhe), Pirelli Hanger Biccoca (Milano) između ostalih. Fellov rad nalazi se u kolekciji Thyssen-Bornemisza Art Contemporary (Beč) i priznat je od strane ARS Electronice (Linz). Radio je s brojnim umjetnicima uključujući: Yasunao Tone, Laurie Spiegel, Keith Fullerton Whitman, Okkyung Lee, Luke Fowler, Will Guthrie, Peter Gidal, Terre Thaemlitz, John Chowning, Ernest Edmonds, Peter Rehberg, Oren Ambarchi, Carl Michael Von Hausswolff i Mat Steel (kao SND).
Rian Treanor (GB)
Rian Treanor ponovno promišlja klupsku kulturu, eksperimentalnu umjetnost i računalnu glazbu, predstavljajući intuitivan i uvjerljiv glazbeni svijet razlomljenih i međusobno povezanih komponenti. Nakon što je ostavio živopisan dojam nizom izdanja za The Death of Rave & Warp pod-etiketu Arcola, njegov debitantski album “ATAXIA” za Planet Mu 2019. etablirao ga je kao ometajući i esencijalan novi glas britanske underground klupske scene.
Njegov najnoviji album „File Under UK Metaplasm“ inspiriran je rezidencijom u Boutique studiju kolektiva Nyege Nyege u Kampali 2018. Uključujući hi-definition bas svog rodnog grada Sheffielda sa zagonetnom energijom tanzanijskog Singela i Footworka.
Koristeći programski jezik Max/MSP razvija prilagođeni softver za istraživanje proširenih ritmičkih tehnika i algoritamskih procesa, gradeći uređaje koji omogućuju spontanu modulaciju uzoraka unutar različitih suradnji, radionica, live nastupa i instalacija.
Treanor je nastupao na Aphex Twin Curated Warehouse Project (UK), Nyege Nyege Festival (UG), WWW (JP), Unsound (PL), CTM (DE), Le Guess Who? (NL), Mira Festival (SP), Rewire (NL), GES-2 (RU), Serralves (PT), Berghain (DE), No Bounds (UK), Cafe Oto (UK), Glasgow Centar za suvremene umjetnosti (UK), Empty Gallery (HK), Irski muzej moderne umjetnosti (IRL), Summerhall (UK). Sudjelovao je u umjetničkim rezidencijama na yU+co[lab] u Hong Kongu, Counterflows u Indiji i u sklopu Shape Platforme 2020.