Semafori je naslov najpoznatije javne intervencije češkog umjetnika-provokatora Romana Týca, koja je postigla svjetsku slavu nakon što je autora koštala čak tridesetodnevne zatvorske kazne. Týc se u Semaforima odlučio na kontroverzan način pozabaviti banalnošću konvencija koje nas svakodnevno okružuju, i to tako što je osmislio, proizveo i samostalno instalirao pedesetak uličnih filtera koji su crvene i zelene siluete na praškim semaforima iz standardiziranih likova pretvorili u mnogima sablažnjive, vulgarizirane prizore samoubojica, pijanaca i invalida. Oduševljenje dijela javnosti projektom pratila je i posve predvidiva osuda službenih vlasti, što je Týcove pristaše i entuzijaste potaknulo na niz hommage akcija u kojima su “redizajnirali” semafore diljem Češke. Medijska pažnja koju je privuklo privođenje umjetnika inicirala je brojne slične haktivističke street projekte, preusmjeravajući time pažnju mnogih na pitanja suvremenih mehanizama cenzure, kao i na političke konotacije javnog umjetničkog djelovanja uopće.
SemaforiRoman Týc (CZ)
Dokumentacija intervencije u javnom prostoru, 2007.
Roman Týc (CZ)
Roman Týc (1974.) je pseudonim i svojevrsni alter-ego poznatog češkog umjetnika-diverzanta, pravim imenom David Hons, dugogodišnjeg člana i suosnivača gerilske umjetničke skupine Ztohoven, osnivača VJ umjetničkog kolektiva PureA (2005.) i jednog od pokretača centra za alternativnu kulturu Trafačka. Týc djeluje prvenstveno u javnom prostoru, a njegove su umjetničke intervencije uvijek duhovite i ludički zabavne, iako bez iznimke funkcioniraju kao oštar i nemilosrdno sarkastičan komentar na suvremenu češku stvarnost, kao i na globalnu društveno-kulturnu situaciju. Týc je započeo djelovanje kao street artist, odnosno grafiter Root, u sklopu DJ / VJ / (sub)kulture grafita. Od 2002. godine problematizira javne prostore intervencijama, pri čemu se intenzivnije posvećuje pitanjima (ne)zakonitog djelovanja pojedinca u pravno definiranom – ustvari zakonodavno sputavajućem – društveno-političkom i kulturnom sistemu. Osim radova sa skupinom Ztohoven kao što su Znak upitnika iznad praškog dvorca (2003.), Medijska stvarnost (2007.) i Moralna reforma (2012.), kao samostalni umjetnik Týc je najpoznatiji poSemaforima (2007.), a uz javne intervencije bavi se i video umjetnošću (Ja rijeka, 2002.; Balet, 2003.).